Hoe werken zoekmachines, zoekmachine informatie zoekmachine optimalisatie en zoekmachine marketing
         

Hoe werken zoekmachines, zoekmachine informatie

Whitelines.net biedt u een beschrijving van de concepten van zoekmachines en hoe ze nu eigenlijk werken. Lees de onderstaande informatie voordat u uw website bij zoekmachines aan gaat melden. Door een betere kennis van de concepten van zoekmachines zal het aanmeldingsproces succesvoller verlopen. Daarna kunt u met zoekmachine optimalisatie verder gaan.

Op deze pagina worden de volgende wetenswaardigheden over zoekmachines besproken.

Gebruik de link om naar de desbetreffende tekst te springen.


Hoe werkt mijn zoekopdracht?

Woorden, of combinaties van woorden die u bij een zoekopdracht intypt worden vergeleken met de informatie in de database van de zoekmachine. De zoekfunctie probeert die documenten te vinden waarin uw zoek woorden voorkomen. De documenten die worden gevonden worden volgens een bepaald algoritme in volgorde van relevantie (of belangrijkheid) gepresenteerd. Het meest relevante document staat bovenaan de lijst, gevolgd door de minder relevante documenten. Met document wordt in deze context overigens een web-pagina bedoeld, want u kunt immers op het document van uw keuze klikken om naar de desbetreffende website te gaan.

Ga naar boven

Hoe wordt de relevatie van een document bepaald?

Wanneer een zoekmachine een lijst van documenten heeft gevonden die voldoen aan uw zoekwoorden, dan worden die in uw browser gepresenteerd op volgorde van relevantie. "Hoe bepaalt een zoekmachine deze volgorde?" is de vraag die vaak wordt gesteld. Het algortime, een set van procedures en beinvloedende factors dat deze verdeling maakt verschilt van bedrijf tot bedrijf. In sommige gevallen vertellen de zoekmachines op hun site hoe dat gebeurt, maar meestal is dit een goedbewaard geheim.

Het ligt voor de hand dat factoren als gedegen inhoud, meta tags en het aantal malen dat uw zoekwoord in het document voorkomt een rol spelen. Maar ook externe factoren spelen steeds vaker een belangrijke rol. We noemen site populariteit binnen de zoekmachine (het aantal doorklikken), de hits van een bepaalde site en tegenwoordig ook de pay-by-click en pay-for-location betalingen die bedrijven doen.

Ga naar boven

Hoe werkt een zoekmachine?

De term "zoekmachine" wordt vaak in het algemeen gebruikt om zowel echte (true) zoekmachines, directories en hybride zoekmachines aan duiden.

Echte zoekmachines

Echte zoekmachines zoals HotBot, bouwen hun listing van websites automatisch en zelfstandig. Ze speuren (crawlen) het web af naar geschikte sites en paginas. Bezoekers kunnen via de zoekmachine zien wat de crawlers hebben gevonden. Indien webpaginas veranderen, dan zullen deze crawlers de veranderingen vinden en opnemen in hun database. Zo blijft de site informatie in de zoekmachine up to date. Een consequentie is echter dat bij veranderingen de manier waarop de site was opgenomen kan veranderen. Pagina titels, inhoud van het "Body" deel, "Keywords" en andere elementen spelen hierbij een rol.

Directories:

Een directory als Yahoo is qua inhoud afhankelijk van handmatige acties. Het sturen van korte beschrijving van uw site naar de directory zorgt ervoor dat medewerkers van het portal uw site bekijken en eventueel (!) indelen in een bepaalde categorie. Het kan dus goed zijn dat uw site niet wordt toegelaten. Bij het zoeken wordt door de zoekmachine alleen gekeken naar deze korte beschrijving, ongeacht de inhoud van de site. Veranderingen van webpaginas hebben derhalve geen invloed op de listing binnen de directorie. Acties om een listing binnen een echte zoekmachine te verbeteren hebben dus geen effect bij een directory. De enige uitzondering is dat een goede site, met goede inhoud en informatie meer kans maakt om een goede positie binnen de directorie te krijgen dan een matige of zelfs slecht geschreven site. De laatste worden waarschijnlijk sowieso geweigerd.

Hybride zoekmachines:

Sommige echte zoekmachines beschikken ook over een directory. Te worden opgenomen in de directory van een hybride zoekmachine is vaak een kwestie van geluk en natuurlijk de kwaliteit van uw website. Het is mogelijk dat deze zoekmachines een mogelijkheid bieden tot het aanmelden van uw website, maar ook hier bestaat geen garantie voor opname.

Ga naar boven

Hoe worden paginas ingedeeld?

Zoek naar iets willekeurigs op uw favoriete zoekmachine. Bijna gelijktijdig en hoogstens tien seconden later krijgt u een lijst van paginas gepresenteerd die gerelateerd zijn aan zoek term. Hiervoor moet de machine soms miljoenen paginas doorlopen. Bovenaan de lijst die u wordt gepresenteerd staan de meest relevante paginas, en naarmate u de lijst afdaalt wordt de relevantie minder. Het is derhalve belangrijk om als aanbieder van een website bij de eerste 20 listings te eindigen.

Zoals de uitvinder van de WebCrawler Brian Pinkerton ooit zei, "Stel je voor dat je naar een bibliotheekt gaat en tegen een medewerker zegt Reizen. De medewerker zal u met een wit weggetrokken gezicht aanstaren, en u waarschijnlijk met Que? antwoorden".

Zoekmachines kunnen die wedervraag niet stellen om wat meer duidelijkheid te krijgen over wat u nu werkelijk zoekt. Ze kunnen ook niet vertrouwen op ervaringen in het verleden, om zodoende de oplossingen naar waarschijnlijkheid voor te schotelen aan de vrager. Er zijn wel ontwikkelingen op dit gebied, waarbij populaire keuzes langzaamaan meer prioriteit krijgen en derhalve bovenaan de listing verschijnen indien de volgende bezoeker het woord "reizen" voor de zoveelste maal intikt, maar er is nog steeds een lange weg te gaan.

Hoe gaan zoekmachines hier dan mee om? Hoe bepalen ze de relavantie van een onderwerp? Hiervoor volgen zoekmachines een aantal regels. Een van de hoofdregels heeft betrekking op de keywords die in de zogenaamde "meta-tags" van de desbetreffende pagina worden gespecificeerd. Het gaat daarbij om de lokatie van deze keywords en de frequentie waarin deze op die pagina voorkomen. Deze methode van bepalen van relevantie wordt de "location/frequency method" genoemd.

Indien u de vraag opnieuw stelt aan de bibliothecaris dan zal deze in eerste instantie zoeken naar de boeken waar "Reizen" in de titel van het boek voorkomt. Zoekmachines doen dat dus ook.

Paginas die de keywords in hun titel hebben zijn blijkbaar meer relevant dan de andere paginas. Zoekmachines kijken ook of de keywords zijn opgenomen in de top van de pagina, zoals in de koppen boven de eerste paar alinea's tekst. Zoekmachines vermoeden dat een keyword relevant is wanneer het in de openingsteksten van webpaginas wordt genoemd.

Frequentie is een andere hoofdfactor bij het bepalen van de relevantie van een keyword. Een zoekmachines bepaalt hoe vaak de genoemde keywords in relatie tot andere woorden in de tekst voorkomen. De woorden met een hoge frequentie zijn blijkbaar meer relevant dan deze die minder vaak worden gebruikt.

Indien u dus een website over "degelijke auto's uit Zweden" wilt aanbieden aan een echte zoekmachine, zorg er dan voor 1) dat de titel van uw pagina "Degelijke Auto's uit Zweden" is, 2) dat uw keywords deze woorden ook vermelden en 3) dat uw begin tekst op uw openingspagina deze slagzin nog een aantal malen herhaalt.

Ga naar boven

Zoeken naar specifieke woorden

De meeste mensen zoeken bijvoorbeeld met het woord "bloemen" naar sites die een bloemen bezorgservice bieden. Het resultaat is een ongelimiteerde lijst van sites over bloemen, bloemen boeken, bloemen veilingen, bloemen kwekerijen en ook bloemen bezorgservices. Ben daarom specifieker bij het zoeken.

Indien u een bloemen bezorgservice in Parijs zoekt, type dan "bloemen bezorgservice Parijs" in op uw zoekmachine. U zult verbaasd staan over het resultaat. Waarschijnlijk vindt u de site van uw keuze bij de eerste tien uit de lijst!

Ga naar boven

Gebruik van Booleans; AND, OR en NOT

Indien u wilt zoeken naar twee of meer woorden die ieder in een document moeten voorkomen, gebruik dan de AND Boolean (of het "+" teken). Elk woord moet dan worden voorafgegaan door het "+" teken zoals in; "+bloemen +bezorgservice +Parijs".

Indien u wilt dat het ene woord of het andere woord of beide woorden in een document voorkomen, gebruik dan de OR Boolean tussen de woorden in zoals in; "Versailles OR Parijs".

Indien u een woord wilt uitsluiten van een zoekopdracht (het woord mag niet in het document voorkomen) gebruik dan de NOT boolean, of het "-" teken, zoals in "-Versailles +Parijs", hetgeen documenten oplevert waarin Parijs staat genoemd maar geen Versailles.

Ga naar boven

Kleine letters / Grote letters

Type uw zoekwoorden altijd in kleine letters, behalve wanneer u zoekt naar plaatsnamen, landen en personen. Voorbeelden van zulke zoek acties zijn "+filosofie +Nietzsche" of "+bioscoop +Amsterdam".

Ga naar boven

Gebruik van aanhalingstekens en de asterix

Indien u aan het zoeken bent naar een EXACTE term, dus een combinatie van woorden die bij elkaar hoort, zet dan aanhalingstekens om de term heen zoals in ""the phantom menace"" of ""Victoria falls"".

Sommige zoekmachines staan het toe om naar varianten van een woord te zoeken, waarbij u alleen het begin van een woord opgeeft gevolgd door een asterix "*" teken. Typt u bijvoorbeeld "opt*" in dan zal de zoekmachine zoeken naar woorden die met opt beginnen zoals optimist, optimaal, optisch etc..

Ga naar boven

 


Powered by Google

Zoekmachine promotie:

Hoe werken zoekmachines en informatie over zoekmachines. Hoe werken zoekmachines en informatie over zoekmachines.
Over aanmeldingen bij zoekmachines en zoekmachine optimalisatie. Over aanmeldingen bij zoekmachines en zoekmachine optimalisatie.
Controleer de zoekmachine vriendelijkheid met een website test. Controleer de zoekmachine vriendelijkheid met een website test.
Zoekmachine aanmelding bij de globale zoekmachines. Zoekmachine aanmelding bij de globale zoekmachines.
Zoekmachine aanmelding bij de regionale zoekmachines. Zoekmachine aanmelding bij de regionale zoekmachines.

Kindvriendelijke zoekmachinesKindvriendelijke zoekmachines

Zoekmachines per land

Afghanistan
ArgentiniŽ
AustraliŽ
BelgiŽ
BraziliŽ
Canada
Chili
China
Denemarken
Duitsland
Finland
Frankrijk
Griekenland
Hongkong
Ierland
India
Irak
Iran
IsraŽl
ItaliŽ
Japan
Korea
Liechtenstein
Macao
MaleisiŽ
Mexico
Nederland
Nieuw Zeeland
Noorwegen
Oostenrijk
Polen
Portugal
Rusland
Saoedi ArabiŽ
Singapore
Spanje
Thailand
Turkije
Verenigd Koninkrijk
Verenigde Staten
Zuid Afrika
Zweden
Zwitserland

Thema zoekmachines

Adult Entertainment
MP3

Nederlandse versie  Deutsche Version  English version
Disclaimer | Domein Registratie | Link | Opinie | Over | Statistieken
Copyright (c) 1999-2003 Whitelines Communications
hoe werken zoekmachines, zoekmachine informatie