Google; De zoekmachine zoekmachine optimalisatie en zoekmachine marketing
         

Google; De zoekmachine

Een vriendin vroeg me vorige week of ik een golfbaan in Turkije wist. Mijn antwoord was voor de hand liggend simpel: "Heb je al op Google gekeken?" Ze keek me aan met een verbaasde blik van iemand die water ziet branden. "Goegel wie???".
Ach, er altijd nog mensen die Google niet kennen. Die stakkers! Maar ik verzeker het u, het percentage onwetenden slinkt dramatisch snel. Met de week een half procent meer Googlelaars.

Google rules! Het simpele HTML schermpje dat toegang geeft naar een database met meer dan 2 miljard webpagina's is razend populair. Wereldwijd. Niet alleen in de US maar ook in Europa en AziŽ. In mei 2002 ontving Google gemiddeld 150.000.000 zoekacties per dag! Bij een evenredige verdeling over een etmaal verwerkt Google daarmee 1.750 zoekopdrachten per seconde. En bedenk daarbij dat een zoekactie (zoek bijvoorbeeld naar de term "zoekmachines"), niet langer duurt dan eentiende seconde! Ik wil niet eens weten hoeveel computers daarvoor nodig zijn.

En hier gaat het allemaal om: Je vraagt Google wat je zoekt, Google vindt wat je vraagt. Niets meer, niets minder. At Your Service! De legendarische websites van Altavista, Excite, Infoseek en Lycos deden dat halverwege de jaren '90. Ze boden pure zoekfunctionaliteit en werden daarmee veelbezochte zoekmachines! Maar in de voorhoede van de Internet Jyhad veranderden ze stuk voor stuk in commerciŽle, advertentie spugende media portalen. De zoekbox werd naar een onbeduidende plaats op het scherm gedirigeerd, verdrongen door links, banners, ads en log-in sessies. Massa's gebruikers lieten zich een user-id aanmeten om daarmee lid te worden van een exclusieve web-community. Achteraf beschouwd ging het alleen maar om nutteloze diensten die de bezoekers met ongewilde informatie overspoelden. En daarom was die marketing methode ook maar een tijdje succesvol, want bij het klappen van de internet luchtbel werd ook de web-community wakker. En daarmee verdween de surfer, om nooit meer bij het portaal terug te komen. Waarschijnlijk op zoek naar naar iets nieuws. Naar Google...

Altavista is inmiddels terug aan de start. Men heeft weer een basic zoekmachine weten te bouwen die op 12 november 2002 werd gelanceerd. Excite en Lycos zijn nog steeds portalen die geen eigen database meer hebben. Infoseek is Go geworden (een just another portaal van Disney Corporation). In aantallen bezoekers tellen ze echter niet meer mee. Alleen Yahoo!, een portaal (met directory) dat overigens ook zoekresultaten uit Google levert, is qua aantallen bezoekers groter dan Google. Maar hoe lang nog, want binnenkort loopt het contract dat de levering van zoekresultaten door Google aan Yahoo! regelt af. Het is nog maar de vraag of Yahoo! het contract verlengt. Want in dat geval zal de groei van Google zeker voortzetten en zal Yahoo! uiteindelijk tweede viool gaan spelen. Maar kan Yahoo! haar leading position behouden indien ze Google verlaat en overstapt naar Overture, de gedoodverfde Google concurrent die louter betaalde (en dus commercieel getinte) zoekresultaten levert?

Ook in Nederland is Google.nl actief. Hier verslaat de zoekmachine ons inmiddels groot geworden meisje Ilse. Checkit.nl rapporteert voor het eerste kwartaal van 2002 al een Google marktaandeel van 43%. Ilse is teruggevallen naar de 2e plaats met 29%. Beide zoekmachines worden op ruime afstand gevolgd door Ixquick (5%), Altavista (4%) en Lycos (3%). De groei van Google en de snelle afname van het Ilse aandeel laat zien dat grote groepen gebruikers voor pure zoekfunctionaliteit overstappen. Portalen zijn er genoeg en de informatie overvloed zoals ook Ilse die helaas nog levert is niet altijd gewenst. Kijk naar Altavista zou ik zeggen en leer hiervan. Mensen van Ilse; Ga weer doen waar jullie goed in waren, want goede zoekmachines zijn er veel te weinig!

Dat Google een prominente rol speelt en het komende jaar een nog belangrijkere rol gaat spelen is naar mijn gevoel duidelijk. Mijn vriendin die sinds vorige week ook van Google afweet ervaart dat en steeds meer argeloze internet gebruikers zullen de kracht van De Zoekmachine gaan waarderen.

Wat heeft Google te bieden voor de webmaster die een website wil promoten?

Bijna alles. Stop 80% van uw zoekmachine marketing budget (voornamelijk tijd) in Google. Google zorgt dan ook voor 80% van het verkeer dat via zoekmachines naar uw site komt. Marketing met Google is gratis, en hoge rankings zijn procedureel goed bereikbaar (al dan niet met professionele ondersteuning). In een vijf stappen promotie plan geef ik u overigens voldoende tips om de Google marketing succesvol uit te voeren zonder externe hulp. Bovendien is de Google database, en de consistente positionering (ranking) methode zeer betrouwbaar.

Bij Ilse, om daar maar weer op terug te komen, ligt dat anders. De positionering methode van Ilse is absoluut onduidelijk voor een webmaster. Op het ene moment krijgt u met uw site een hoge ranking, het andere moment is de site weer moeilijk vindbaar. Erg vervelend. Ik kijk naar mijn eigen site. De ene week krijg ik 2% van alle bezoekers via Ilse de andere weken nul komma niets. Met dezelfde zoekwoorden krijg ik over de tijd gezien willekeurig verschillende rankings. Er is geen peil op te trekken. Zelfs de werking van de linkpopulariteit (die volgens mij alleen betrekking heeft op links die startpagina dochters naar uw site hebben) die Ilse in haar ranking algoritme toepast is onduidelijk.

Kijken we daarentegen naar Google dan zien we een helder en eenvoudig mechanisme. Google indexeert haar database elke maand als volgt:

1. Google bezoekt uw site in de eerste drie weken van een nieuwe maand om een database update te doen. In principe haalt Google alle pagina's binnen die vanaf uw index pagina bereikbaar zijn. Zorg er dus voor voor dat uw site aan het begin van elke maand up to date is! Populaire sites (met een hoge PR - zie hieronder) worden zelfs dagelijks geindexeerd.

2. Tegen het einde van de maand begint Google met het testen van de nieuwe database. Hiervoor gebruiken ze naast de hoofdindex www.google.com ook nog twee test indexen www2.google.com en www3.google.com. Tijdens het testen worden delen van de nieuwe inhoud heen en weer geslingerd tussen de drie databases. Aan het einde van deze "dans" - die over het algemeen enkele dagen duurt - staan alle up-to-date sites in de hoofdindex. U kunt dat zelf controleren door te kijken of Google uw nieuwe site in haar Cache heeft staan (gebruik de Cache link in de resultatenlijst).

Op basis van stap 1 wordt het ranking algoritme uitgevoerd en daarmee krijgt uw site aan het einde van stap 2 een maand lang dezelfde positie bij een bepaald keyword. That's it. Deze positie kan voor de volgende Google update (stap 1, een maand later) het beste worden beÔnvloed door een van Google's meest belangrijkste ranking criteria: de Google Page Rank (PR). De Google-PR is een getal dat voor u wordt gepresenteerd als een waarde tussen 1 en 10. De PR van uw pagina wordt globaal bepaald door de kwantiteit en de kwaliteit (hoge PR) van de pagina's die naar uw site wijzen.

Zorg er elke maand opnieuw voor dat uw site bij een groeiend aantal regionale directories en link-lijsten wordt aangemeld. Dat levert direct verkeer vanaf die sites op maar ook indirect verkeer vanuit Google. Daarnaast zorgt een opname in Dmoz.org (ook wel het Open Directory Project genoemd) voor een hogere Google ranking. Dit is niet makkelijk, want uw site wordt vooraf door een kritische redacteur beoordeeld. Zorg voor een site met consistente, heldere inhoud en gebruik absoluut geen popups en andere misleidende marketing instrumenten. Dan komt het vast goed met uw opname in Dmoz.

En de promotie bij andere zoekmachines?

De resterende 20% van uw tijd / budget besteedt u aan het aanmelden van uw site bij andere internationale en regionale spelers. Whitelines.net besteedt hier veel aandacht aan, omdat een brede spreiding van zoekmachine promotie essentieel is voor een consistent bezoekerspatroon. Vergeet daarbij de zoekmachines als Alltheweb (die levert haar resultaten aan Lycos en Tiscali Internet) en Altavista (opnieuw veelbelovend) niet. In Nederland blijft aanmelding bij Ilse (en de bekende startpagina's) uiteraard erg belangrijk. Maar ook zoekmachines als Track en Vindex zijn van belang.

Tenslotte, aan het eind van dit stuk over Google, wil ik u op een bijzondere Nederlandse zoekmachine wijzen: Kobala. Deze pure zoekmachine van Wise-Guys.nl mag als runner up in Nederland (en BelgiŽ) wat mij betreft wel wat meer aandacht krijgen. Kobala biedt pure zoekmachine functionaliteit zonder poespas. Ze hebben geluisterd naar het succes van Google en geleerd van de terug-bij-af-status van Altavista. Hou ze in de gaten, die wijze mannen!

Dirk Giesen
Whitelines Communications

 


Powered by Google

Zoekmachine promotie:

Hoe werken zoekmachines en informatie over zoekmachines. Hoe werken zoekmachines en informatie over zoekmachines.
Over aanmeldingen bij zoekmachines en zoekmachine optimalisatie. Over aanmeldingen bij zoekmachines en zoekmachine optimalisatie.
Controleer de zoekmachine vriendelijkheid met een website test. Controleer de zoekmachine vriendelijkheid met een website test.
Zoekmachine aanmelding bij de globale zoekmachines. Zoekmachine aanmelding bij de globale zoekmachines.
Zoekmachine aanmelding bij de regionale zoekmachines. Zoekmachine aanmelding bij de regionale zoekmachines.

Kindvriendelijke zoekmachinesKindvriendelijke zoekmachines

Zoekmachines per land

Afghanistan
ArgentiniŽ
AustraliŽ
BelgiŽ
BraziliŽ
Canada
Chili
China
Denemarken
Duitsland
Finland
Frankrijk
Griekenland
Hongkong
Ierland
India
Irak
Iran
IsraŽl
ItaliŽ
Japan
Korea
Liechtenstein
Macao
MaleisiŽ
Mexico
Nederland
Nieuw Zeeland
Noorwegen
Oostenrijk
Polen
Portugal
Rusland
Saoedi ArabiŽ
Singapore
Spanje
Thailand
Turkije
Verenigd Koninkrijk
Verenigde Staten
Zuid Afrika
Zweden
Zwitserland

Thema zoekmachines

Adult Entertainment
MP3

Nederlandse versie  Deutsche Version  English version
Disclaimer | Domein Registratie | Link | Opinie | Over | Statistieken
Copyright (c) 1999-2003 Whitelines Communications
google; de zoekmachine